Hoe contentatomisatie je leven gemakkelijk maakt.
- Louise Roels
- 29 feb 2024
- 3 minuten om te lezen
Ooit al gehoord van contentatomisatie? Da’s een moeilijk woord om te zeggen ‘time = money dus zorg dat je het maximale haalt uit de content die je maakt’. Het principe is dus dat je één soort content maakt (bv. een nieuwsbrief) en daarna op basis van dezelfde inhoud ook allemaal andere soorten content maakt (bv. een podcast, een blogbericht, een post op Instagram, een reel…).

1. WAAROM JIJ OOK MOET STARTEN
‘Ja maar, dan zien of horen mensen 5 keer hetzelfde?’ I hate to dissapoint you, maar echt niet iedereen leest én je nieuwsbrieven, én je blogs, én bekijkt je reels op Instagram… Je bereikt je doelgroep sowieso op verschillende touchpoints (en als je dat nog niet doet, zeker doen!) en Martine de buurvrouw leest misschien wel je nieuwsbrieven terwijl ze bij de kapper zit, maar zit misschien niet op Instagram. Of Fredje van de bakker, die staat misschien dagelijks wel uren in zijn atelier naar podcasts te beluisteren terwijl hij brood kneedt, maar zit daarom niet op je website om blogs te lezen. You get the point, right?
2. ONDERSCHEID JE VAN DE REST
De dag van vandaag zijn er duizenden blogs te vinden. Daarom is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de massa. Schrijf over iets waar nog niemand over geschreven heeft. Als je dan toch een onderwerp kiest waarbij je wat input haalt van het internet, vertaal het dan naar jouw eigen woorden. Maak het persoonlijker, want alleen dan zul je het vertrouwen winnen van jouw volgers. Maar daarbovenop moet je uitspelen wat jou net uniek maakt. Waarom moeten mensen kiezen voor jouw blogs en jouw bedrijf en niet dat van de concurrentie?

3. LUISTEREN, LEZEN EN KIJKEN
Je hebt mensen die graag luisteren, mensen die graag lezen en mensen die graag kijken. Zorg dat je boodschap terecht komt bij alle drie die soorten mensen. Weet ook dat je het jezelf daar gemakkelijker mee maakt, want je moet niet voor elke groep mensen het warm water uitvinden. Zo kan je bijvoorbeeld je blogpost ‘5 dingen die je je hond zeker moet aanleren’ heel gemakkelijk omzetten in een nieuwsbrief door exact dezelfde tekst in je mailprogramma te gieten. Als je die tekst dan wat korter maakt, kan je er ook een caption van maken voor onder je post op social media. Wil je er ook een reel van maken? Som dan die 5 dingen heel kort op en vermeld daarna bijvoorbeeld dat je er een uitgebreide blogpost van maakte.
4. DE CIRKEL IS ROND
Voel je ‘t al? Door je content over je kanalen te verspreiden, het een al wat uitgebreider dan het ander, kan je de mensen doorsturen van je ene kanaal naar je andere. Zo zorg je dat de mensen die je reel bekeken op Instagram en die heel leuk vonden, verder gaan lezen op je website en daar misschien wel een intakegesprek boeken of iets kopen in je webshop. Iemand die in eerste instantie je blog leest, gaat je misschien wel volgen op Instagram als er onderaan ‘bekijk de bijhorende video hier’ bijstaat. En zo maak je dus eigenlijk een soort connectie tussen al je kanalen en is de cirkel rond.

Kan je nog wat hulp gebruiken om kick-ass content te maken die je gemakkelijk over al je kanalen kan gebruiken? Trek even aan mijn mouw via een mailtje louise@cest-tout.be en we bekijken samen eens hoe we voor jou een goede strategie op poten kunnen zetten!

Comments